www.ewip.fora.pl
Forum kierunku EWiP z terapią pedagogiczną Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj

TEZY DO EGZAMINU
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Odpowiedz do tematu    Forum www.ewip.fora.pl Strona Główna -> ROK 3 sem.1 / Metodyka edu.POLONISTYCZNEJ w 1-3
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat

Autor Wiadomość
Ewa Markiewicz
Mówi coraz wiecej...



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

  Wysłany: Śro 11:04, 30 Gru 2009 
Temat postu:

i jak dziewczyny będzie to wszystko zebrane do kupy czy samemu trzeba sobie radzić ????
a tak po za tym to MY naprawdę jesteśmy zgranym rokiem każda po trochu i mamy prawie wszystkie tezy JUUUUUUPI Very HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery Happy
POZDRAWIAM :*


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Ewa Markiewicz
Mówi coraz wiecej...



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

  Wysłany: Śro 12:59, 30 Gru 2009 
Temat postu:

10. Wyjaśnij terminy:

PERCEPRCJA - organizacja i interpretacja wrażeń zmysłowych, w celu zrozumienia otoczenia. Percepcja to postrzeganie; uświadomiona reakcja narządu zmysłowego na bodziec zewnętrzny; sposób reagowania, odbierania wrażeń.

Istnieją dwa rodzaje struktur poznawczych:

* Związana z wyobraźnią. Odbierane przez nią wrażenia zmysłowe zazwyczaj są deformowane przez nasze oczekiwania, potrzeby, uczucia i mechanizmy obronne, uruchamiane przez podświadomość.
* Związana z inteligencją. Koryguje ona doznania zarejestrowane w naszej wyobraźni.

Systemy percepcyjne człowieka umożliwiają mu widzieć, słyszeć, czuć smak, zapach, dotyk i zmiany temperatury. Jest to także poczucie świadomości (otoczenia).

Percepcja w szerokim sensie oznacza rejestrację (uchwycenie) przedmiotów i zdarzeń środowiska zewnętrznego: ich odbiór sensoryczny, zrozumienie, identyfikację i określenie werbalne oraz przygotowanie do reakcji na bodziec.

Etapy procesu postrzegania: - odbiór wrażeń - postrzeganie w wąskim znaczeniu - identyfikacja i rozpoznawanie

ROZUMIENIE - proces w którym na podstawie zmysłowo danych przejawów życia psychicznego osiągamy poznanie lub inaczej jest to proces który na podstawie znaków z zewnątrz dostarczanych przez zmysły poznajemy sferę wewnętrzną.

EFEKTYWNOŚĆ CZYTANIA (nie mogę znaleźć wydaje mi się że można tu ściemniać na logiczne myślenie jakoś się da radę)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Kasia Kurowska
Administrator



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chechło/Katowice/Kielce

  Wysłany: Śro 15:06, 30 Gru 2009 
Temat postu:

Ewuś ja to zbiore do kupy ale czekam az będzie wszystko Smile
Już nie dużo nam zostalo a może wspólnymi siłami uda sie wszystko dokompletować Smile

Jak już będzie wszystko to wtedy zrobie z tego cały dokument. Mysle że w pierwsze dni stycznia juz Smile
Jak nie uda się tu na forum wszystkiego dokompletowac w wersji elektronicznej to trudno...będzie materiał z dziurami do uzupełnienia samemu Wink


5.WSKAŻ CELE NAUKI CZYTANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

Cel pierwszy obejmuje umiejętności o charakterze podstawowym(techniczna
umiejętność odczytywania tekstu i różne typy jegorozumienia). Drugi cel obejmuje
umiejętność czytania (użycie ispożytkowanie treści) — czytanie funkcjonalne lub też
czytanie typuuczenia się.
Trzeci cel — czytanie emocjonalne — ma dostarczyćprzyjemności i rozrywki, stymulować
zainteresowania ucznia czytaniemoraz przyczyniać się do rozwoju osobowości ucznia.
Podsumowującwiadomości o celach czytania, nauczyciel ma się koncentrować
naćwiczeniu umiejętności w indentyfikowaniu liter i wyrazów, na nauczeniutego, co
ukrywa się za symbolami czyli odkodowywaniu, ale także nastosowaniu różnych typów
umiejętności czytania do efektywnegokorzystania z tekstu czyli jego zrozumienia.
Naszym głównym celem wnauce czytania powinno być dążenie do tego, aby nasi
uczniowie polubiliczytanie, żeby przyzwyczaili się do traktowania czytania jako
czegośważnego, jako integralnej części ich przyszłego życia. W przeciwnymrazie
ponieślibyśmy porażkę, nawet, jeśli uważamy, że przyswoiliśmy imwszystkie elementy
techniki czytania.
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Eve Malmguist[12] uważa, że głównym celem w zakresie nauki czytania powinno być opanowanie przez uczniów:
• techniki czytania,
• stosowanie czytania jako narzędzia uczenia się oraz
• traktowanie czytania jako przyjemności i wyrabianie coraz lepszego gustu literackiego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kasia Kurowska dnia Śro 15:15, 30 Gru 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Ania Stefaniak
Męczennik



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 265
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: mielec

  Wysłany: Sob 22:55, 02 Sty 2010 
Temat postu:

1. funkcje jezyka polskiego


F. komunikatywna– język jest najbardziej uniwersalnym i najsprawniejszym

środkiem przekazywania informacji, wymiany myśli, podstawowym środkiem porozumiewania się ze sobą.


F. kulturowa – język umożliwia przekazywanie wartości kulturowych z

pokolenia na pokolenie oraz stałe ich pomnażanie.
F. poznawcza – język wzbogaca wiedzę człowieka o świecie, pośredniczy w procesie wymiany informacji.
F. wychowawcza – język jest najdoskonalszym instrumentem umożliwiającym współżycie między ludźmi, współpracę i harmonijny układ wzajemnych stosunków.
F. patriotyczna – język jest nosicielem idei i tradycji narodu, zbliża ludzi
do siebie, budzi poczucie przynależności i dumy narodowej oraz przywiązanie do kraju ojczystego, jest wspólnym dobrem narodu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Kasia Kurowska
Administrator



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chechło/Katowice/Kielce

  Wysłany: Nie 1:04, 03 Sty 2010 
Temat postu:

Gosiu przepraszam ale jako moderator musiałam usunąć Twoją wiadomośc. Nie gniewaj się Wink Tylko że przez takie długie posty strasznie się wydłuża strona i przycina na wolniejszym internecie.

Ja obiecałam że zbiore to do kupy jak już będzie wszystko w dokumencie DOC. Nie ma sensu podawac tego samego jeszcze raz na forum w poście.
Mam nadzieje że dziewczyny które jeszcze mają jakieś materiały i dostęp do książek wspomogą i uzupełnią te ptk których jeszcze nie mamy Smile
Ferie się skończyły Wink Do roboty Smile

Niech się zmobilizują CI którzy jeszcze nic nie napisali a nie idą na łatwizne i czekają aż ktoś inny to zrobi Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Ewa Markiewicz
Mówi coraz wiecej...



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

  Wysłany: Nie 13:09, 03 Sty 2010 
Temat postu:

11. Omów techniki czytania.

Czytanie elementarne
Jest to umiejętność, którą zdobywamy we wczesnych latach życia i szkoły podstawowej. Uogólniając sprowadza się ono do konsekwentnego czytania kolejnych partii tekstu w połączeniu z ich rozumieniem oraz nauką. Ten poziom czytelniczy wystarczy, aby funkcjonować we współczesnym świecie informacji, jednak dla wielu osób z różnych powodów okazuje się niewystarczający. Stąd właśnie bierze się zauważalny wzrost popularności opisanych w dalszej części technik, ukierunkowanych na szybkie i precyzyjne zdobywanie poszukiwanych informacji.

Czytanie przeglądowe (inspekcyjne)
Czytanie przeglądowe stało się w dzisiejszych czasach wręcz koniecznością. Olbrzymia ilość dostępnej informacji uniemożliwia zapoznawanie się z nią na bieżąco. Dlatego stosuje się metody umożliwiające szybkie zapoznanie się z tekstem i ocenę jego przydatności, bez wnikania w szczegóły i sens treści.

Możemy wyróżnić dwie metody czytania przeglądowego:
* szybkie przejrzenie, tzw. skimming, które jest dokładnie tym co sugeruje nazwa. Polega na zapoznaniu się ze strukturą dokumentu, tytułem, nagłówkami, ewentualnym streszczeniem lub wnioskami. Większość z nas robi to intuicyjnie przeglądając zawartość stron internetowych, ale ta technika świetnie sprawdza się także wobec książek. O tym sposobie relatywnie szybkiego czytania pisałem więcej w kontekście przeglądania artykułów publikowanych w internecie.
* czytanie powierzchowne, polega na przeczytaniu całego tekstu, bez jakichkolwiek głębszych przemyśleń nad treścią, bez wyszukiwania definicji nieznanych słów lub wyjaśnień trudnych zagadnień. Jeśli czegoś nie rozumiesz nie przejmujesz się tym, ponieważ celem czytania powierzchownego jest ustalenie czy artykuł/książka zawiera kwestie warte dodatkowych przemyśleń, a tym samym ponownej, wnikliwej lektury.

Wiele osób właśnie w ten sposób czyta książki i artykuły, zadowalając się zdobytą w ten sposób powierzchowną wiedzą. To częściowo tłumaczy np. popularność wszelkiego rodzaju opracowań lektur… po co zagłębiać się w opasłe tomiszcza, kiedy ma się dostęp do istoty poruszanego przez autora zagadnienia w eleganckiej, wypunktowanej formie. Warto pamiętać, że czytanie przeglądowe jest właśnie… przeglądowe i powinno stanowić jedynie wstępną ocenę, czy tekst nadaje się do głębszej analizy – czytania analitycznego.

Czytanie analityczne
Czytając z ten sposób wykraczasz poza sferę biernego przyswajania informacji, wykorzystując swój umysł do krytycznego przyjrzenia się zagadnieniu, zgłębienia ukrytego znaczenia oraz motywacji autora ukrytej w treści. Czytanie analityczne to czytanie ze zrozumieniem.
Aby pojąć przekaz autora musisz:
* Zidentyfikować istotę poruszanego zagadnienia.
* Wydzielić i wypunktować zasadnicze części publikacji.
* Zidentyfikować problem, który autor przedstawia i próbuje rozwiązać.
* Zrozumieć język oraz słowa kluczowe, którym autor się posługuje.
* Zrozumieć jego argumentację oraz propozycje rozwiązań.
* Stwierdzić czy autorowi udaje rozwiązać się postawiony problem lub udowodnić tezę.
* Znaleźć ewentualne braki lub błędy w rozumowaniu autora.

Czytanie syntetyczne (ang. syntopical reading)
Czytanie syntetyczne jest niejako przeniesieniem czytania analitycznego w wyższy wymiar. Analizy tekstu dokonuje się tu w kontekście szeregu wybranych publikacji dotyczących rozpatrywanego zagadnienia. Pewien problem stanowiła nazwa, ze względu na brak w języku polskim słowa, które właściwie oddałoby sens angielskiego wyrazu “syntopic”, będącego połączeniem dwóch słów “synthesis” (łączenie) oraz “topic” (zagadnienie, temat). Pozostałem więc przy najprostszym, łatwo wpadającym w ucho i dość dobrze oddającym sens metody określeniu: czytanie syntetyczne.

Metodyka czytania syntetycznego zawiera w sobie pięć kolejnych kroków:
* Inspekcja: Wstępny przegląd publikacji ma bardzo istotne znaczenie dla czytania syntetycznego. Musisz zdecydować, z którymi spośród posiadanych przez Ciebie materiałów chcesz/powinieneś się zapoznać, a następnie świadomie odrzucić wszystkie pozostałe. Musisz też dość szybko zidentyfikować istotne fragmenty, które zawierają kluczowe z Twojego punktu widzenia informacje. Świetnie sprawdza się tu pobieżny przegląd, czyli skimming.
* Przyswojenie: Metoda czytania analitycznego wymaga bliskiego zapoznania się z językiem oraz stylem autora. W tym przypadku musisz opanować sposób wypowiedzi oraz kluczowe definicje wszystkich autorów. Ponieważ mogą się one różnić, może się zdarzyć, że będziesz musiał stworzyć własną terminologię stanowiącą wspólny mianownik wszystkich analizowanych przez Ciebie prac. Twoim celem powinno być zrozumienie oraz zdolność do porównania wszystkich punków widzenia, bez względu na stosowany język, słowa kluczowe i sposób wyrażania myśli przez danego autora.
* Pytania: W czytaniu analitycznym koncentrujesz się na problemach, które autor próbuje rozwiązać. W przypadku czytania syntetycznego, koncentrujesz się na problemach, których rozwiązania poszukujesz Ty sam. Kluczową umiejętność umożliwiającą znalezienie rozwiązań stanowi poprawne zadawanie pytań. Jeśli masz trudności z wymyśleniem odpowiednich pytań poczytaj o tym w jaki sposób należy je formułować. Jeśli z jakiegoś powodu analizowane pozycje literaturowe nie zawierają odpowiedzi na stawiane przez Ciebie pytania, oznacza to, że albo źle je sformułowałeś, albo popełniłeś błąd na etapie wstępnego przeglądu (inspekcji) oraz wyboru publikacji.
* Problemy: Stawiając dobre pytania, zidentyfikujesz kluczowe problemy. Dostępne w literaturze odpowiedzi różnych ekspertów na stawiane przez Ciebie pytania, mogą się istotnie różnić, ale dokonując tak wnikliwej analizy, będziesz w stanie naświetlić wszystkie aspekty danego problemu i wyciągnąć własne wnioski. Twoje zdanie może w zasadniczy sposób różnić się od opinii poszczególnych ekspertów, przez co rzucisz zupełnie nowe światło na omawiany problem. Twoja opinia będzie stanowić istotny wkład w stan wiedzy na dany temat.
* Dyskusja: Czytanie syntetyczne nie prowadzi do ustalenia “prawdy”. W wielu dziedzinach, “prawda” może różnić się w zależności od punktu widzenia autorów poszczególnych publikacji. Prawdziwą wartość stanowi obserwacja i zrozumienie toczącej się dyskusji. Punkty widzenia poszczególnych autorów mogą się różnić, ale wszystkie wnioski wyciągane są na podstawie jednej i tej samej informacji źródłowej. W efekcie pracy włożonej w kompleksową analizę różnych punktów widzenia, staniesz się “ekspertem” zdolnym do sformułowania własnego zdania oraz do równorzędnej dyskusji z autorytetami w obrębie danego zagadnienia.

7. Omów fizjologiczny przebieg procesu czytania.

Psychofizyczną podstawę procesu czytania charakteryzuje: spostrzeganie wzrokowe, kojarzenie znaków graficznych z dźwiękiem oraz połączenie obrazu wzrokowo- słuchowego z jego znaczeniem. Składają się nań zatem zjawiska fizyczne, FIZJOLOGICZNE i psychologiczne.

W czasie patrzenia na tekst na siatkówce oczu powstaje obraz graficzny, będący odbiciem tegoż tekstu. W tym momencie rozpoczyna się proces FIZJOLOGICZNY, którego istotą jest przesłanie nerwem wzrokowym obrazu jako impulsu do części korowej analizatora wzrokowego. Analizator ten znajduje się w korze mózgowej półkuli lewej u osób praworęcznych, a prawej u leworęcznych. Tam dokonuje się spostrzeżenie znaków graficznych, a więc element już psychiczny.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ewa Markiewicz dnia Nie 13:27, 03 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Kasia Kurowska
Administrator



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chechło/Katowice/Kielce

  Wysłany: Śro 22:24, 06 Sty 2010 
Temat postu:

Niestety nie wszystkie zagadnienia ale zebrałam to co było na forum i wrzuciłam w jeden dokument. Przy czym zaznaczam! NIE ODPOWIADAM ZA TREŚCI JAKIE TAM SĄ. . Nie czytałam jeszcze tego wszystkiego, nie wiem czy ktos pisał swoje dygresje czy nie więc sami jak będziecie sie uczyć to zobaczycie czy czegos brakuje czy nie.

Jakbyście jeszcze coś znaleźli to wklejajcie na forum to uzupełnimy.

Link do dokumentu:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Karolina Wójtowicz
Ta to ma gadane



Dołączył: 18 Gru 2008
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

  Wysłany: Czw 18:42, 07 Sty 2010 
Temat postu:

38 ustrój szkolny po 1999 r.
1. Z dniem 1 września 2004 wprowadzono obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci w wieku 6 lat w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
2. Od roku szkolnego 1999/2000 dzieci w wieku od 7 do 13 lat uczęszczają do szkoły podstawowej, w której nauka trwa 6 lat. Od września 1999 uczniowie klas I-VI dotychczasowych szkół podstawowych stali się uczniami odpowiednich klas sześcioletniej szkoły podstawowej, natomiast uczniowie klas pierwszych liceum stali się uczniami klas III trzyletnich gimnazjów.
3. Wszyscy absolwenci szkoły podstawowej kontynuują naukę w trzyletnim gimnazjum – obowiązkowej szkole średniej pierwszego stopnia. Po ukończeniu gimnazjum uczniowie mogą kontynuować naukę w:

* 3-letnich liceach ogólnokształcących,
* 3-letnich liceach profilowanych,
* 3-4-letnich technikach zawodowych,
* 2-3-letnich zasadniczych szkołach zawodowych.

4. Absolwenci ZSZ mogą przystąpić do matury pod warunkiem ukończenia dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego lub trzyletniego technikum uzupełniającego. Od września 2002 funkcjonują trzyletnie licea profilowane, które realizują kanon wykształcenia ogólnego (wspólny dla wszystkich uczniów) oraz kształcenie w danym profilu. Ponadto istnieją dwuletnie szkoły zawodowe (po ukończeniu gimnazjum), roczne lub dwuletnie szkoły policealne, które umożliwiają nabycie kwalifikacji zawodowych na poziomie technika, oraz licea uzupełniające dla absolwentów szkół zawodowych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Ola Jamrozik
Męczennik



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

  Wysłany: Pon 23:30, 11 Sty 2010 
Temat postu:

Omow stopnie awansu zawodowego:
N-ciel stażysta
-przystępując do pracy uzyskuje stopień nauczyciela stażysty. Staż rozpoczyna jego wspinanie się po drabinie awansu. Przez pierwszy rok pracy nauczyciel zapoznaje się z pracą szkoły, zdobywa niezbędne doświadczenie.
-Staż rozpoczyna się automatycznie na początku roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni
-Przez 9 miesięcy nauczyciel jest nauczycielem stażystą
-Wraz z rozpoczęciem stażu dyrektor przydziela nauczycielowi opiekuna stażu. Opiekunem może zostać nauczyciel mianowany lub dyplomowany, choć niekoniecznie tego samego przedmiotu.
-Opiekun stażu, co najmniej raz w miesiącu powinien uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela stażystę
-Po zakończeniu stażu nauczyciel w ciągu 30 dni powinien złożyć dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
Nauczyciel kontraktowy
-Może on rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat jako nauczyciel kontraktowy
-nauczyciel kontraktowy również musi napisać plan rozwoju zawodowego, którego projekt przedkłada dyrektorowi szkoły wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu.
-Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
-W przypadku uzyskania ostatecznie pozytywnej oceny nauczyciel kontraktowy składa wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego
Nauczyciel mianowany
-Staż rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni, na wniosek nauczyciela, skierowany do dyrektora szkoły
-Nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego
-Staż trwa 2 lata i 9 miesięcy
-W przypadku uzyskania ostatecznie pozytywnej oceny nauczyciel mianowany ma 3 lata, od dnia otrzymania oceny za okres stażu, na złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu    Forum www.ewip.fora.pl Strona Główna -> ROK 3 sem.1 / Metodyka edu.POLONISTYCZNEJ w 1-3 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group | | autumn Style by ArthurStyle
Regulamin