Ola Jamrozik
Męczennik
Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kielce
|
|
Wysłany: Nie 17:47, 17 Sty 2010
Temat postu: |
|
|
|
A ma ktos cos na temat ksztaltowania pojec w necie nic madrego nie znalazlam moze wy macie a tu podaje zasady :
Zasady;
1.prezentujemy calosciowe podejscie do otaczajacej rzeczywistosci
2.nauczanie rozumieny nie tylko jako dostarczanie sposobnosci do zdobywania wiedzy o charakterze opisowym,normatywnym i oceniającym lecz równiez jako zdobywanie wiedzy poprzez wyjasnianie. jest to wiec wspolne nauczyciela i ucznia poszukiwanie odpowiedzi na pytanie : dlczego?
3. istotną zasada eduk. srodowiskowej powinno byc ciagle odwolywanie sie do wiedzy ucznia i na tej podstawie budowanie wiedzy naukowej,ksztaltowanie pojec i umiejetnosci.
4. wprowadzenie uczniow w otaczajace srodowisko to takie odwolywanie sie po wiedzy pochodzacej ze zrodel spolecznych.
5.jako nauczyciel staramy sie poznac swiat pytan uczniow i wspolnie z nimi poszukiwać odpowiedzi
6.efektywny jest taki program edukacyjny ktory formulowany jest w kategoriach celow jakie nauczyciel i uczen chce osiagnac w wyniku wspolnej pracy
7.w eduk. srodowiskowej powinno byc regula ze cele i zadania sa zawsze jasno sprecyzowane
8.nauczyciel majacy swiadomosc bledow popelnianych przez siebie i uczniow w toku tworzenia wlasnego systemu wiedzy powinien byc nastawiony na dawanie i odbieranie tzw sprężeń zwrotnych,ma słuchać odp dziecka
9. efektem zgody na uwzględnienie tzw uprzednich doswiadczen i zdolnosci ucznia jest akceptacja zróżnicowania wynikow uczenia.
10. przedmiotem szczegolnej troski powinna byc aktywnosc ucznia wspomagana naturalnymi srodowiskami wywodzacymi sie z najblizszego otoczenia.
ad1.
w swiecie przyrody wystepuja rozne zwiazki i zaleznosci. nie nalezy przekazywac wiedzy na temat jednego elementu otaczajacej rzeczywistosci lecz calosci zwiazkow i zależnosci. elementy wiedzy sa ze soba powiazane. nowa wiedza opiera sie na wiedzy juz posiadanej.
ad2.
wazne sa metody oparte na slowie
ad3.
dzieci przychodzac do szkoly posiadaja wiedze ale kazde z dzieci ma rozny poziom posiadanej wiedzy. wykorzystujemy zainteresowania dzieci.
ad4.
wiedza dziecka jest efektem m.in. roznych interakcji spolecznych. nalezy zapraszac rozne osoby do szkoly; pielegniarkapielegniarka,lesnik,strazak,policjant. wazna jest tez wiedza dziadkow.
ad5.
dobrze jest gdy dziecko pyta o rozne rzeczy. jest wtedy ciekawe swiata,zainteresowane tym co sie dzieje w otaczajacym swiecie.
ad6.
cele powinny byc wspolne dla nauczyciela i dzieci. cele sa wazniejsze od metod i tresci.
ad7.
cele i zadania jasno sprecyzowane. dlaczego taka metoda a nie inna. dlaczego i co maja zrobic uczniowie.
ad8.
nie tylko zadawac pytania ale sluchac odp dzieci. nie pozostawiac blednych odp bez komentarza. przyczyny niezrozumienia rzeczy i zjawisk.
ad9.
kazde dziecko posiada inny zakres wiedzy. ile dzieci tyle poziomow. wyniki uczenia sie dzieci beda w zwiazku z tym zroznicowane
ad10.
walory najblizszego srodowiska. aktywnosc dzieci.
Post został pochwalony 0 razy
|
|