Ola Jamrozik
Męczennik
Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kielce
|
|
Wysłany: Nie 22:17, 23 Sty 2011
Temat postu: |
|
|
|
1. Globalizacja – ogół procesów prowadzących do coraz większej współzależności i integracji państw, społeczeństw, gospodarek i kultur, czego efektem jest tworzenie się "jednego świata", światowego społeczeństwa[1]; zanikanie kategorii państwa narodowego; kurczenie się przestrzeni społecznej i wzrost tempa interakcji poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych[2] oraz wzrost znaczenia organizacji ponad- i międzynarodowych, w szczególności ponadnarodowych korporacji[
Pajdocentryzm, w pedagogice pogląd przyznający dziecku centralne miejsce w procesie wychowawczym. Wynika z przekonania o decydującym wpływie na rozwój człowieka cech i zdolności wrodzonych. Zgodnie z nim wychowanie powinno sprowadzać się do opieki nad naturalnym (nie krępowanym) rozwojem dziecka.
Humanizm był ruchem umysłowym i światopoglądowym doby Renesansu. Dążył do zrekonstruowania starożytnej kultury poprzez studia nad antyczną myślą, literaturą, językami. W przeciwieństwie do Średniowiecza, które w centrum stawiało Boga, Renesans kierował swoją uwagę ku człowiekowi, jego duchowości i sprawom materialnym.
deskolaryzacja proces mający na celu ograniczenie roli szkolnictwa w życiu społecznym
Hermeneutyka w pedagogice - według H.G. Gadamera, hermeneutyka to sztuka wygłaszania, tłumaczenia i wyjaśniania. "hermeneia" - wyrażanie myśli, objaśnianie, tłumaczenie. Każdy z twórców jest takim Hermenesem, a więc osobą wyjaśniającą rzeczy zwykłemu śmiertelnikowi niedostępne (np. astronomowie tłumaczyli mowę gwiazd). Zatem zadaniem hermeneutyki jest umożliwienie przejścia pomiędzy światami, jest ona sztuką rozumienia; na jej terenie dochodzi do przejścia od czegoś obcego, do tego co nasze.
Wychowanie w znaczeniu szerokim oznacza:
o przygotowanie jednostki do pełnienia zadań, stawianych przez cywilizację
o proces osiągania optymalnego rozwoju osobowości
o pewien rodzaj ludzkiej działalności, polegającej na wywoływaniu odpowiednich zmian w osobowości wychowanka
o wychowanie zawiera w sobie proces kształcenia, czyli nauczania i uczenia się
Wychowanie w znaczeniu wąskim określa się jako:
o celową i świadomą działalność zmierzającą do realizowania założonych celów
o wychowanie moralne oraz kształtowanie uczuciowo - emocjonalnej strony osobowości wychowanka
Kształcenie jest to całokształt czynności oraz procesów, które umożliwiają uzyskanie właściwej orientacji w rzeczywistości przyrodniczej, społecznej i kulturowej. Dzięki kształceniu człowiek nabywa pewnej wiedzy, umiejętności i nawyków. Rezultat kształcenia to wykształcenie. Samokształcenie - jest to proces nabywania wiedzy i umiejętności bez udziału nauczycieli. Instytucje, których celem jest organizacja procesu kształcenia to system kształcenia.
3. NAUKI WSPÓŁDZIAŁAJĄCE Z PEDAGOGIKĄ
Oprócz współdziałania nauk pedagogicznych, ważne dla pedagogiki są m.in.
I. Nauki zajmujące się wychowaniem (rzeczywistością wychowawczą) z innego punktu widzenia, niż robi to pedagogika:
1. Nauki biologiczne – rozwój osobniczy, dziedziczność, cechy wrodzone i nabyte, biomedyczne podstawy rozwoju, funkcjonowanie mózgu, higiena indywidualna
i społeczna, diagnoza i profilaktyka zdrowotna.
2. Nauki psychologiczne (psychologie: ogólna, rozwojowa, wychowawcza) – procesy rozwoju umysłowego i emocjonalnego, psychopedagogiczne podstawy formowania postaw, struktura osobowości itd.
3. Nauki społeczne (zwł. socjologia wychowania i demografia) – specyficzne problemy różnych zbiorowości i środowisk wychowawczych.
4. Nauki ekonomiczne (ekonomika, ekonomia zarządzania) – podstawa planowania oświatowego.
II. Nauki, nie związane bezpośrednio z wychowaniem, bardzo ważne dla pedagogiki:
1. Nauki filozoficzne (antropologia filozoficzna, estetyka, etyka, logika, metodologia nauk).
2. Nauki polityczne i prawne – ukazujące dynamikę przemian ustrojowych
i społecznych, rewolucji naukowo-technicznej, różnorodne regulacje prawne, politykę innych państw czy wspólnot narodowych.
3. Teologie – omawiające sposoby rozumienia prawd wiary.
III. Inne nauki, z których korzysta pedagogika w sposób instrumentalny, okazjonalny: matematyka, statystyka, prakseologia, cybernetyka, a także niektóre szczegółowe inżynierie i technologie.
Nauki współdziałające z pedagogiką
A. NAUKI REALNE
• higiena z naukami medycznymi
• ekonomika oświaty i kształcenia
• demografia
B. NAUKI FORMALENE (związane z matematyzacją)
• cybernetyka (nauka o kierowaniu i informowaniu)
• prakseologia (nauka o działaniu)
• logika z metodologią nauk i naukoznawstwem
C. NAUKI AKSJOLOGICZE (związane z dziedziną wartości)
• estetyka (nauka o pięknie)
• etyka (nauka o moralności)
Pedagogika i nauki z nią współpracujące - schemat
Nauki pedagogiczne oraz nauki współdziałające z pedagogiką można przedstawić w następujący sposób:
Nauki pedagogiczne:
• historia wychowania
• kulturologia wychowania (nauka zajmująca się stosunkiem kultury do pedagogiki)
• antropologia wychowania (nauka o istocie, naturze oraz egzystencji człowieka)
• biologia wychowania (nauka o podstawach biologicznych wychowania)
• psychologia wychowania (nauka o rozwoju psychicznym, funkcjonowaniu psychiki w procesie wychowania i nauczania)
• socjologia wychowania (nauka o zjawiskach społecznych w wychowaniu)
• filozofia wychowania (nauka wyjaśniająca cele wychowania na gruncie teorii rzeczywistości, bytu, filozofii człowieka i filozofii wartości)
• teologia wychowania (nauka ujmująca wychowanie w świetle wiary; konieczna dla pedagogiki religijnej)
5.
W raporcie Komisji zawarte jest 21 propozycji zasad dotyczących nowej polityki oświatowej. Zasady te mówią o tym, że:
1. każdy człowiek powinien mieć możliwość uczenia się przez całe życie i to powinno być naczelna ideą polityki oświatowej,
2. należy przywrócić kształceniu charakter doświadczenia życiowego, oświata powinna tworzyć ruch społeczny,
3. koniecznością jest odformalizowanie instytucji, kształcenie powinno być prowadzone z pomocą wielorakich środków, najważniejszym powinno być to czego człowiek się nauczył i co umie, wybór środków i metod kształcenia musi być swobodny, powinien liczyć się wynik końcowy kształcenia, gdyż wszystkie drogi do jego uzyskania należy traktować jako wartościowe,
4. należy zapewnić drożność i szerokie możliwości wyboru; system powinien być pełny i otwarty, ma on ułatwiać uczącym się przechodzenie z jednej instytucji do drugiej, koniecznym jest usunięcie sztucznych barier między różnymi typami, cyklami i szczeblami nauczania oraz między kształceniem formalnym i nieformalnym,
5. skuteczność polityki oświatowej i kulturalnej zależy od strategii wychowania w wieku przedszkolnym,
6. każdy powinien mieć zapewnione nauczanie elementarne w pełnym wymiarze czasu,
7. należy rozszerzyć kształcenie ogólne, by miało ono charakter teoretyczny, techniczny i praktyczny, trzeba zmierzać do usunięcia sztucznych podziałów między różnymi typami nauczania,
8. młodzieży powinno się przyswajać umiejętności wykonywania różnych zadań i umożliwić stałe doskonalenie się w miarę zmieniających się warunków pracy, chodzi tu przede wszystkim o optymalizację ruchliwości zawodowej,
9. zakłady pracy mają pełnić rolę wychowawczą, instytucje oświatowe maja współpracować z przedsiębiorstwami,
10. powinno zróżnicować kształcenie na poziomie wyższym tak, aby instytucje były zdolne spełnić coraz liczniejsze potrzeby indywidualne i zbiorowe,
11. posiadana wiedza, zdolności i umiejętności powinny stanowić kryterium przyjęcia do wybranego typu szkoły i na stanowiska pracy,
12. najistotniejszą kwestia w strategii oświatowej powinna być oświata dorosłych,
13. pamiętać trzeba, że alfabetyzacja jest tylko częścią oświaty dorosłych,
14. samokształcenie kierowane posiada niezastąpione walory, powinny istnieć instytucje i urządzenia popierające samodzielną naukę,
15. należy wprowadzić nowe techniki odtwarzania i porozumiewania się,by unowocześnić technologię kształcenia,
16. koniecznym do spełnienia poprzedniej zasady jest powstanie ruchu dążącego do wdrażania tych metod,
17. należy znieść hierarchie między różnymi kategoriami nauczycieli, powinni mieć oni jednakowy status,
18. wykształcenie nauczycieli powinno przygotowywać ich do pełnienia roli wychowawców, należy skrócić pierwszy cykl kształcenia nauczycieli i organizować po nim doskonalenia,
19. znaczenia nabierają wychowawcy zawodowi i niezawodowi, trzeba zwiększyć liczbę dobrowolnych lub częściowo płatnych pomocników w działalności wychowawczej,
20. tryb nauczania powinien być przystosowany do ucznia, ma on być centralnym punktem każdego działania wychowawczego i oświatowego,
21. należy pobudzić w uczniu wewnętrzne procesy aktywnego współuczestnictwa w procesie kształcenia, powinni mieć oni możliwość podjęcia odpowiedzialności.
6.
Pedagogika humanistyczna jest nurtem opowiadającym się „po stronie dziecka”, jego podmiotowego traktowania i prawa do indywidualnego i szczęśliwego rozwoju. Odmiana współczesnej pedagogiki humanistycznej tzw. żywy ruch „pedagogiki dialogu”, nawiązujący do filozofii Martina Bubera traktująca wychowanie jako spotkanie dwóch podmiotów — nauczyciela i ucznia, w którym kategorią scalającą jest dialog wychowawczy, nastawiony na wzajemne zrozumienie, zbliżenie i współdziałanie11. Najbardziej istotnym czynnikiem w całej koncepcji pedagogiki humanistycznej był dla nas fakt , że jest protestem skierowanym przeciwko przerostom stechnicyzowanej cywilizacji manipulującej osobą ludzką w imię wrodzonej człowiekowi potrzeby podmiotowej „samorealizacji”
7.
Antypedagogika jako alternatywa współczesnej pedagogiki humanistycznej.
Nurt ten obnaża i obala fałszywe mity i wyobrażenia biernie przejmowane z pokolenia na pokolenie i będące owocem autorytaryzmu i przymusu w wychowaniu. Zgodnie z tym poglądem należało wykluczyć wychowanie oparte na przedmiotowym traktowaniu wychowanka gdyż narzuca dziecku gotowy, „cudzy” system wartości. Dlatego ogólną formułą antypedagogiki jest zasada: „wspierać, a nie wychowywać”. Domaga się ona traktowania dziecka jako instytucji samej dla siebie, a zatem przyznania mu prawa do decydowania i stanowienia o własnym rozwoju.
Ja mam tyle nie wiem czy tu jest wszysko ok jak ktos cos ma to niech wrzuca boz ksiazkami ciezko
Post został pochwalony 0 razy
|
|