Ania Cieślik
Męczennik
Dołączył: 18 Gru 2008
Posty: 246
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Myszków
|
|
Wysłany: Czw 19:33, 28 Sty 2010
Temat postu: |
|
|
|
Odnośnie pojęcia jakby ktoś chciał : Wytworem poznania rzeczywistości przyrodniczej czy społecznej są pojęcia. Powstają one w wyniku myślenia abstrakcyjnego i jako wyższe jednostki poznawcze pełnią bardzo ważną rolę w dalszym rozwoju myślenia.
Pojęcia umożliwiają nie tylko głębsze poznawanie rzeczywistości, ale również jej przetwarzanie poprzez wykonywanie przez ucznia celowych działań..
Pojęcie , pomija indywidualne cechy przedmiotów,odnosi się tylko do tych wiadomości, które są wspólne wszystkim przedmiotom danej klasy.
W praktyce o pojęciach mówi sią przede wszystkim wtedy, kiedy wyrażone są rzeczownikami ewentualnie rzeczownikami po łączonymi z przymiotnikami, np. drzewa liściaste, krzewy owocowe.
W tworzeniu się pojęć biorą udział operacje myślowe, takie jak: porównywanie, analizowanie, abstrahowanie, syntetyzowa nie, uogólnianie. Kierowanie procesem kształtowania pojęć polega, między innymi, na doskonałemu tychże operacji. Od sto pnia rozwoju operacji intelektualnych zależy poziom opanowania pojęć.
W Okoń ustalił pięć etapów składających się na pełny proces kształtowania pojęć:
1. Zestawianie przez uczniów danego przedmiotu z innymi w celu wyodrębnienia go spośród innych,
2. Wyszukiwanie cech podobnych,
3. Wyszukiwanie cech różniących dane rzeczy i zjawiska,
4. Określenie przez uczniów danego pojęcia na podstawie
znajomości cech danej rzeczy lub zjawiska,
5. Zastosowanie przez uczniów poznanego pojęcia w nowych
sytuacjach
W .pracy nad kształtowaniem pojęć u uczniów proponuje się różne sposoby, których zastosowanie zależy od charakteru danego pojęcia, tj. treści znaczeniowej pojęcia, stopnia uogólnienia, złożoności oraz -materiału stanowiącego podbudowę danego pojęcia. J Kozieleeki wyodrębnia cztery metody kształtowania się pojęć w umyśle ucznia, metodę różnicowania, metodę przyswaja nia definicji, metodę nowej klasyfikacji i metodę przyswajania pojęć w kontekście.
metoda porównawcza; polega na szukaniu podobieństw i różnic między rzeczami -wydarzeniami, z którymi uczniowie zapoznali się już na poprzednich lekcjach jako jednostkowymi przedmiotami lub 'znają je częściowo z życia.
Porównywanie przedmiotów ma na celu wykrycie cech wspólnych i istotnych dla grupy przedmiotów tej samej 'klasy Wybrane do porównywania przedmioty powinny zawierać takie elementy, które złożą się na treść kształtowanego pojęcia (elementarnego lub naukowego) Najłatwiej jest porównywać przedmioty o cechach dostrzegalnych zmysłowo, np. różne naczynia, meble, pojazdy, narzędzia, zabawki, budynki. Uczniowie wyod rębniają ich cechę istotną, w tym przypadku funkcję (do czego służą?), potrafią doprowadzić do uogólnienia i nadać nazwę nad rzędną całej klasie przedmiotów Na lekcjach środowiska społeczno- -przyrodniczego dość często dokonujemy porównywania różnych przedmiotów i ich klasyfikacji.
Druga metoda, nazwana umownie metodą przeciwstawiania, polega na równoczesnej analizie dwóch różnych przedmiotów, sytuacji czy dwóch grup przedmiotów, by w rezultacie nie dojść do uogólnienia dwóch zdecydowanie różnych pojęć. Metodę przeciwstawiania 'Stosujemy przede wszystkim w procesie kształtowania pojęć kontrastowych pod względem treści, a występujących łącznie jakby na dwóch biegunach tego samego wydarzenia czy procesu. Są to takie pojęcia, jak. wojna???pokój, zwycięstwo???klęska, dobro???zło, punktualny???niepunktualny, jednostkowy???społeczny.
Metodę przeciwstawiania stosujemy często przy kształtowaniu pojęć społecznych.
Metoda opisu i uogólnienia: stosowana jest najczęściej w kształtowaniu pojęć odzwierciedlających właściwości przedmiotów zmysłowo dostrzegalnych. Opisywać można więc konkretne obiekty, modele lub obrazy W rezultacie obserwowania i opisywania konkretnych obiektów przynależnych do tej ???samej klasy powstają w umyśle ucznia ich wyobrażenia. Z kolei uogólnienie cech tych przedmiotów prowadzi do powstania pojęcia sygnalizowanego nazwą o znaczeniu ogólnym.
Metodę opisu będziemy stosować przy kształtowaniu pojęć typu: las, pole, łąka, park, staw, sad, miasto, fabryka, wieś, kraj obraz. Są to pojęcia o bardzo bogatej treści, stąd ich kształto wanie rozłożymy na wiele lekcji, wykorzystując także spostrze żenia dziecka nabyte wcześniej drogą okazjonalną.
Opisu dokonujemy tak podczas obserwacji bezpośredniej (na wycieczce), jak podczas oglądania modeli i obrazów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|